Jak kompenzovat noční směny v zaměstnání

Noční směny jsou náročnou součástí některých zaměstnání a bohužel jsou často zcela nezbytné. Pro lidský organismus jsou poněkud nepřirozené a do jisté míry nezdravé, protože na kvalitě a množství spánku záleží správné fungování spousty fyzických i mentálních funkcí.

Pokud tedy spadáte do skupiny lidí, kteří v noci pracovat musí, je třeba si dávat na zdravotní aspekty zvláštní pozor a škodlivé efekty adekvátně kompenzovat.

Naučte se dospat

Spánek přes den může být i přes deficit odpočinku problematický. Před usnutím je dobré se zklidnit, dát si třeba horkou sprchu, vyvětrat ložnici a zatáhnout závěsy. Samozřejmostí je minimalizovat vyrušení, ačkoli například domovní zvonek nejspíš nevypnete.

Pravděpodobně nebudete mít možnost přes den naspat celých osm doporučených hodin, avšak minimálně šest je určitě třeba pro dostatečnou regeneraci.

Hlídejte si stravu

Úroveň vaší energie do značné míry závisí i na jídelníčku. Jezte potraviny bohaté na všechny živiny, nevyhýbejte se ani tukům a přiměřené dávce proteinů, vyhledávejte sezónní zeleninu a ovoce od lokálních pěstitelů, pijte dostatečné množství čisté vody.

Naopak si dávejte pozor na konzumaci rychlých cukrů a kofeinu v průběhu nočních směn, protože by to váš biorytmus mohlo rozházet ještě více. Kávu a sladkou odměnu si nechte například na dobu po vaší polední či odpolední „snídani“.

Přidejte zdravé návyky

Chovejte se ke svému tělu dobře i v dalších ohledech, přece jen je nuceno vydržet velkou zátěž. Dopřejte si pobyt na čerstvém vzduchu a denním světle a přidejte více pohybu – ideálně takového, který vás bude bavit a nebude přehnaně vysilující.

Důležité je také psychická stránka, proto si dělejte radost maličkostmi a pravidelně si vybírejte dovolenou pro intenzivnější regeneraci. Neberte zvládání nočních směn jako samozřejmost a absolvujte všechny potřebné kontroly u lékaře v řádných termínech.